SYMPOSION 2022

UITNODIGING voor het veertiende Glavimans-symposion, dag van de historische maritieme archeologie in Nederland, op vrijdag 9 december 2022
bij Batavialand te Lelystad

Het bestuur van de Glavimans Stichting en de directie van Batavialand nodigen u graag uit om deel te nemen aan het veertiende Glavimans-symposion, dag van de historische maritieme archeologie in Nederland. Het symposion wordt gehouden op vrijdag 9 december bij Batavialand in Lelystad. Welkom zijn alle archeologisch, historisch en/of scheepsbouwkundig geïnteresseerden, of ze nou vrijwilliger, student, of ervaren onderzoeker zijn. Het overkoepelend thema van de dag is ‘Zeegaande houten schepen’ en daarnaast komt aanverwant ander onderzoek aan de orde. De presentaties worden gepubliceerd in een congresbundel.

Programma:

09:30-10:00 Ontvangst (thee/koffie)

10:00-10:05 Willy van der Most – Welkomstwoord namens Batavialand
10:05-10:10 Reinder Reinders – Terugblik op Glavimans symposia
10:10-10:15 Joran Smale – Voordracht fragment uit “Het Kapelsche Wonder” over de opgraving van Glavimans
10:15-10:20 André van Holk (voorzitter ochtendsessie) – Welkom en vooruitblik namens Glavimans Stichting
10:20-10:50 Arent Vos – Kanonnen in scheepswrakken: enkele voorbeelden en een interpretatiekader
10:50-11:20 Geke Burger/Rik Lettany – Scheurrak SO1 25 jaar later: een interdisciplinair onderzoek naar scheepsconstructie en materiële cultuur

11:20-11:40 Koffie/thee pauze

11:40-12:10 Yftinus van Popta – Hoe een Straatvaarder uit de vroege 18e eeuw verging op de Zuiderzee: het verhaal achter het wrak van de ‘Queen Anne’
12:10-12:40 Pitches digitaal onderzoek:
Mirjam Kars – PAN Maritiem (Portable Antiquities Netherlands)
Robert de Hoop – MaSS (Maritime Archaeological Stepping Stones)
Johan Opdebeeck – 3D Model Pinas

12:40-13:40 Lunch in restaurant De Taveerne

Middagvoorzitter: Arent Vos
13:40-14:10 Piet Kleij – Van doodgewoon tot zeer merkwaardig: kleinschalige maritieme bedrijvigheid in Zaandam
14:10-14:40 Victor Enthoven – Van dik hout. De Hollandse markt van (scheeps)hout tussen 1500 en 1800
15:10-15:40 Alice Overmeer – Aangespoeld scheepshout

15:40-16:10 Koffie/thee pauze

16:10-16:40 Pitches recent onderzoek van studenten:
• Tara Pijpers – Vissen naar kleding
• Maaike Honshorst – Koken aan boord
• Kirsten Pollé/Tess Arzini – Waterschip ZO31, eerste bevindingen
16:40-17:10 Pitches recent onderzoek van vrijwilligers in de maritieme archeologie:
• Peter Seinen – Een luie peilschaal in de Maas bij Gennep
• Joris Bleeker – Duikinspecties in het Markermeer door Stichting Archeo ODC
• Klaas Wiersma – Het ‘Blokkenwrak’ bij Schiermonnikoog

17.10-18.00 Afsluitende borrel

Aan deze dag zijn kosten verbonden, maar dankzij enkele subsidiegevers kunnen we die erg laag houden: € 40,- en voor studenten € 25,- (inclusief koffie/thee, lunch, borrel en de later volgende congresbundel). Er is ruimte voor maximaal 100 deelnemers. Belangstelling? Wilt u zich dan zo snel mogelijk, doch uiterlijk vóór 1 november aanmelden door een mail te sturen naar glavimans.stichting@gmail.com en heel graag daarbij alvast vermelden of u hoort tot de doelgroep vrijwilliger, student, of professional (maritieme geschiedenis, archeologie, scheepsbouw, modelbouw, etc). U ontvangt daarna per mail een definitief aanmeldformulier met nadere details zoals betaalaanwijzing, precieze locatiegegevens en de mogelijkheid om eventuele dieetwensen aan te geven.

Wij hopen u te mogen begroeten op 9 december.

Bestuur Glavimans Stichting, www.glavimans-stichting.nl
Directie Batavialand, www.batavialand.nl